15 en 16 oktober - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van monique Schaap - WaarBenJij.nu 15 en 16 oktober - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van monique Schaap - WaarBenJij.nu

15 en 16 oktober

Blijf op de hoogte en volg monique

17 Oktober 2012 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Het is de 15e vandaag en weer regende het.
Rob had laten bellen naar de haven en de trip Whale Watchimg van 9 uur voer niet uit, vanwege het weer. Die van 12 uur was nog onzeker, maar dat zouden we toch niet halen als we nog naar Stellenbosch willen en een proeverij doen!
Aangezien we ook geen brood meer hadden, maar even onderweg wat ingeslagen. Ze hadden er ovenverse ciabatta's's en die gingen er best in.
Alleen Rowan was een beetje misselijk. Dus die ging voorin zitten en de weg bepalen.
Dat ging hem goed af en allengs kreeg hij ook weer trek. Nadat we door de bergen waren trok alles helemaal open en was het weer lekker warm buiten, dus voor we de camper uitgingen even een korte broek en hempje aan gedaan!!!!
In Stellenbosch even naar Oom Sammie's winkel geweest. Leuk tentje hoor, heel knus en ze hadden daar allerlei ouderwetse spullen te koop. Nog even naar een internet cafe geweest om weer een paar dagen op de blogg te zetten. Helaas was er geen draadloos, dus mocht Rowan alles overtypen wat ik hier had geschreven. Gelukkig kon hij dat best snel, maar uploaden was erg traag van email en zo.
Inmiddels wel wat dorst gekregen en besloten in een café wat te gaan drinken en je raad het al, dat hadden ze gratis WIFI. Nou kostte het bij die ander maar €1,80, dus niet onoverkomelijk. Hier wel op IPAD en de foto's van verschillende dagen op de site kunnen zetten. Hopelijk vinden we er morgen ook nog een, zodat ik weer wat zaken op de blogg kan zetten!
We besloten in Spier te gaan proeven en ook te lunchen, bij Moyo's. Rob en Rowan hadden beiden wat wijn geproefd en daar na naar Moyo om te eten, hadden nu wel erge trek. Ik kreeg daar nog een tekening op mijn gezicht als welkom van de MOYO. Dat we trek hadden kwam goed uit, want ze hadden een doorlopend (all you can eat) buffet, met allerlei heerlijkheden. Rowan deed zich helemaal te goed aan de beef en kip, net als Ilana. Om vier uur moesten we stoppen en zijn we richting de camping gegaan. Dit was op de weg terug, maar die kant moeten we morgen ook op, dus dat komt goed uit.
Vanavond maar even rustig aan met eten. Heb zo veel gegeten, dat er niet veel meer bij kan!!!
Nu weer lekker in het zonnetje ( zo'n 24 graden) even genieten van de rust. Wat fris nemen en een goed boek pakken!
Om een uur of acht wilden de kids toch nog wat eten, dus even een eitje gebakken voor de mannen en ik had nog tonijn over. Ilaan nam een ciabatta met vlokken en nutellla. Inmiddels is de vaat ook weer klaar en hebben we besloten om morgen richting Stellenbosch nog een proeverij te doen (Ipv Franschhoek of Paarl) althans Rob, wij gaan dan wel even in het dorp kijken.
Tot morgen, dan gaan we dus nog een keer proeven en dan richting Kaap de Goede Hoop, Boulders Beach en Kommetje, waar we op een camping onze laatste nacht in de camper zullen hebben. Daarna op de 17e de camper wegbrengen en de spullen eerst bij hotel afgeven, zodat we niet hoeven te lopen slepen!!!
Dat wordt dus een druk dagje morgen. Hopelijk gaat alles lukken.

De laatste volle dag in de camper is aangebroken. 16 oktober!!!
Eindelijk weer met een strak blauwe lucht wakker geworden. En de wind van gister was ook gaan liggen! Even lekker douchen en ontbijten en dan op naar richting Muizenberg. Rob had toch besloten om niet nog een proeverij te doen. Voor we het wisten, waren we al weer op de route naar Cape Point en Good Hope. Onderweg kwamen we lang Boulders Bay, waar een heleboel penguins op ons zaten te wachten. Ook kleintjes en een stank en een herrie, ongelooflijk. Sommigen zaten ook te vechten!
Na Boulders Bay door naar Cape Point. Daar lopend naar boven gegaan en in de wind van het uitzicht genoten. Daar stond eerst een vuurtoren iets onder degene die er nu stond, maar bij mist zagen de schepen het licht niet, er zijn daar dan ook best veel schepen vergaan tot er een nieuwe vuurtoren gebouwd werd op het hoogste punt!!
Niet veel verder op lag Cape Good Hope. Die heette zo eerst niet. Eerst was het Stormkaap, maar de Portugese koning Joao had de naam omgegooid naar Cape de boa Esperanza. Kaap van de goede hoop op een doortocht naar India!
Daar even een broodje gegeten en door naar Kommetje, waar we in eerste instantie onze laatste nacht zouden verbergen. Maar nadat we op de kaart hadden gekeken waar we de camper moesten afleveren, bleek dat als we door Kaapstad zouden gaan en ook de Tafelberg zouden bekijken we dichter bij het depot zouden zijn dan in Kommetje. Via Kommetje richting Chapmans Peak. Maar de doorgang was 2,7 hoogte en wij zijn drie meter hoog, dus dat ging het niet worden, en hadden ook geen zin om via Simons' Town om te rijden.
Dat besluit was toen snel gemaakt, nu maar een paar km en anders een km of tachtig denk.
Scheelt weer. Nu hoeven we niet zo voeg op om schoon te maken en in te pakken.
We hadden nog redelijk snel de Tafelberg gevonden. Ondanks dat het een mega grote stad is. Stond best wel goed aangegeven. En toen met de kabelbaan naar boven. Nu wel, want lopen zou zo'n twee en half uur duren. NOT!!!!
Het waaide er behoorlijk en plots zag ik dat het al vier uur was. Als we nog naar de camping wilden en zo dan moesten we wel naar beneden en er stond best wel een rij. Er werd nog omgeroepen dat je niet te ver bij het station weg moest gaan, omdat de wind best wel aantrok. Maar de gondel bleef wel gaan. Anders hadden we op onze slippers naar beneden moeten gaan. Ook de mist kwam even op zetten, maar zette niet door. Denk wel dat het een juiste keuze was om nu naar boven te gaan. Wie weet wat voor weer het morgen of overmorgen nog is. Volgens mij woensdag nog mooi, maar daarna zou het af en toe gaan regenen. Maar we zien het wel. Inmiddels op de camping gegeten. Niet ge BBQt, want daar waren we te laat voor! Jammer, maar zo be it, in Kaapstad zelf zullen we ook nog wel lekker uit eten gaan, dus.......